نحوه مطالعه مقالات علمی

آموزش مطالعه مقالات علمی

نحوه مطالعه مقالات علمی

آموزش مطالعه مقالات علمی

ابزار Scopus "مقایسه منابع" چیست؟

پنجشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۸، ۰۳:۵۷ ب.ظ

Scopus یک پایگاه داده بزرگ انتزاعی و استنادی است که شامل بیش از 15،000 مجله بررسی شده از بیش از 4000 ناشر بین المللی است. این مجموعه شامل ادبیات علمی ، فنی ، پزشکی و علوم اجتماعی است و اخیراً همچنین ادبیاتی را در زمینه هنر و علوم انسانی درج کرده است.

Scopus همچنین ابزاری برای ردیابی ، تحلیل و تجسم تحقیقات ارائه می دهد. یکی از آنها ابزار " مقایسه منابع " است که نمایش سریع و آسان عملکرد ژورنال را فراهم می کند . این امکان را به شما می دهد تا 10 ژورنال را با هم مقایسه کنید. اطلاعات استناد کامل از سال 1996 در دسترس است و هر دو ماه یکبار به روز می شود.

چگونه به ابزار "مقایسه منابع" از Scopus دسترسی پیدا کنیم؟
دسترسی به Scopus

اسکوپوس


ورود به سیستم Scopus ، "مقایسه منابع" را انتخاب کنید. سپس صفحه "مقایسه منابع" را مشاهده خواهید کرد.

چگونه می توان داده های استنادی ژورنال ها را با استفاده از ابزار Scopus "مقایسه منابع" پیدا کرد؟


یک ژورنال را با عنوان ، ISSN یا ناشر جستجو کنید. همچنین می توانید جستجوی خود را براساس قسمت موضوع محدود کنید.

از لیست نتیجه ، مجلات (های) مورد نظر خود را انتخاب کنید تا آن را به نمودار سمت راست برای مقایسه اضافه کنید . حداکثر 10 ژورنال را می توان اضافه کرد.

سپس می توانید مجلات را با استفاده از پارامترهای مختلف ژورنال ، از جمله سه معیار رتبه بندی مجلات "CiteScore" ، "SJR" و "SNIP" ارزیابی کنید.

برای مشاهده لیستی از عناوین ژورنال در Scopus ، به صفحه "مرور منابع" دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که مجلات برتر با استفاده از Scopus در یک زمینه موضوعی خاص قابل شناسایی نیستند . برای اطلاعات بیشتر به کادر "یافتن نشریات ژورنال در Scopus" مراجعه کنید .

SJR ، SNIP ، CiteScore و پارامترهای دیگر چیست؟
مقادیر تأثیر مجله در Scopus بر اساس داده های استناد 3 سال محاسبه می شود . از آنجا که داده های استناد کامل از سال 1996 در دسترس است و اطلاعات استناد برای مقالات منتشر شده قبل از سال 1996 در دسترس نیست ، اولین مقادیر تأثیر ژورنال در سال 1999 موجود است.

 

CiteScore، SJR و برش هستند مجله matrics تاثیر استفاده در اسکوپوس. IPP (Impact Per Publishing) دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و از دسامبر 2016 جایگزین CiteScore شده است.

          
SJR (رتبه بندی مجله SCImago):

SJR نیز به نام "پرستیژ" معیارهای زیرا علاوه بر تعداد استناد که یک مجله جذب، این متریک همچنین، در نظر قدر و منزلت / کیفیت از مجله به نقل از .

توجه داشته باشید که اعتبار / کیفیت یک مجله استناد به تعداد استناد به این مجله تعیین می شود. بنابراین محاسبه SJR یک فرایند تکرار شونده است.

SJR همچنین اجازه می دهد تا اعتبار روزنامه به طور مساوی بین استنادهای خود به اشتراک رفتارهای مختلف در زمینه های مختلف بپردازد. به عنوان مثال یک مجله هنر و علوم انسانی با استناد کمتر ، برای هر یک از استنادهای خود ارزش بالاتری دارد. یک ژورنال علوم و مهندسی با استناد بیشتر ، برای هر یک از استنادهای خود ارزش کمتری دارد.

 

 

SNIP (منبع عادی شده در هر مقاله):

SNIP اثر استناد به متن را با وزن گیری استنادها بر اساس تعداد کل استنادها در یک زمینه موضوع اندازه گیری می کند. این پتانسیل استناد (یعنی احتمال استناد به آن) را در زمینه موضوعی یک ژورنال در نظر می گیرد - از جمله تعداد دفعات استناد ، فوری ، پوشش بانک اطلاعاتی.

 

یک مجله علوم زندگی تمایل دارد که تعداد استناد بیشتری داشته باشد ، اما در عین حال پتانسیل استناد بیشتری نیز داشته باشد. از طرف دیگر ، یک ژورنال هنر و علوم انسانی احتمالاً تعداد استناد کمتر و همچنین استعداد استنادی کمتری دارد. به همین دلیل می توان تأثیر استناد را عادی کرد و بنابراین مقایسه مستقیم ژورنال ها در رشته های موضوعی امکان پذیر است .

هر استناد به یک مجله بسته به اعتبار منبعی که از آن بدست می آید ، وزن می شود . استناد توسط یک ژورنال با پرستیژ بالا بسیار ارزشمند است ، در حالی که استناد به یک ژورنال با نفوذ کمتر ارزش کمتری دارد.

 

معیارهای CiteScore:

CiteScore استنادهای دریافت شده در سال مرجع را به اسناد منتشر شده در دوره استناد 3 ساله تقسیم بر تعداد اسناد منتشر شده در آن 3 سال اندازه گیری می کند . در مقایسه با IPP (دیگر در Scopus مورد استفاده قرار نمی گیرد) که تنها مقالات علمی را در بر می گیرد ، CiteSource با در اختیار داشتن تمام منابع شفاف تر است.

 

محاسبه نیز شبیه به فاکتور تأثیر JCR است. با این حال ، در JCR Impact Factor ، شمارنده شامل استناد به هر نوع انتشار (از جمله سرمقاله ها) است ، در حالی که مخرج فقط نشریات از انواع سند منتخب را شامل می شود. از طرف دیگر ، CiteScore شامل همه انواع سند هم در تعداد استناد در شمارنده و هم در تعداد انتشار در مخرج است. این یک اندازه گیری تأثیر منصفانه از مجله را فراهم می کند و احتمال دستکاری را کاهش می دهد.

بر خلاف SJR ، CiteScore کیفیت استناد به مجلات را در نظر نمی گیرد. بر خلاف SNIP ، CiteScore برای زمینه موضوع عادی نشده است.

 

سایر پارامترهای ژورنال:

نقل قولها - تعداد دفعاتی که یک منبع در یک سال ذکر شده است
اسناد - تعداد کل مقالات منتشر شده در یک سال
درصد ذکر نشده - درصد اسناد ذکر شده در یک سال
بررسی های درصد - درصد مقالات مروری که در یک سال منتشر می شود
 

در کادر سمت راست "دسترسی به راهنماهای جستجو و آموزش" به لینکهای سریع در این صفحه مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در مورد این معیارها کسب کنید.

یافتن نشریات ژورنال در Scopus
همچنین می توانید  منابع ژورنال را بر اساس منطقه موضوع مشاهده کنید یا عنوان مجله فردی را  در Scopus جستجو کنید. برای جستجوی منبع یا مرور منابع ، روی "منبع" کلیک کنید .

 

پس از انتخاب گزینه خود یا انجام جستجوی خود ، بر روی عنوان ژورنال کلیک کنید تا صفحه جزئیات ژورنال را مشاهده کنید ، از آنجا می توانید معیارهای CiteScore ، SJR و SNIP را مشاهده کنید یا به ابزار "مقایسه منابع" دسترسی پیدا کنید.

در یک منطقه موضوع (از "مرور منابع") ، اگر "همه" را انتخاب کنید ، لیستی از همه انتشارات ژورنال را مشاهده خواهید کرد. شما می توانید کل لیست عناوین ژورنال را در یک موضوع موضوع بر اساس مقادیر ضربه مرتب کنید و ژورنال های با تأثیر بالا را در یک رشته موضوعی در Scopus شناسایی کنید . اگر فقط می خواهید به SJR مراجعه کنید ، یک روش جایگزین استفاده از  SJR SCImago Journal & Country Rank است ، یک بانک اطلاعاتی رایگان حاوی مقادیر SJR که از داده های استناد در پایگاه داده Scopus حاصل شده است. در این وب سایت رایگان مقولات موضوعی بیشتری نیز وجود دارد تا در پایگاه داده Scopus. برای جزئیات بیشتر به صفحه " سایر ابزارهای رتبه بندی مجله رایگان " این راهنمای مراجعه کنید.

چگونه به بهترین نحو از SJR، IPP & SNIP استفاده کنیم؟
Scopus یک پایگاه داده بزرگتر است و بیشتر مجلات آسیایی و علوم انسانی را نسبت به Web of Science پوشش می دهد . اگر مجله مورد نظر شما JCR Impact Factor ندارد ، می توانید سعی کنید دریابید که آیا SJR & SNIP در Scopus دارد.

"مقایسه مجلات" به شما امکان مقایسه CiteScore ، SJR و SNIP حداکثر 10 ژورنال را با استفاده از نمودارها می دهد.

SJR عوامل دیگری را جز تعداد استنادها در نظر می گیرد - به عنوان مثال کیفیت مجلات استناد. رفتار استناد متفاوت در رشته های مختلف ، استناد به خود (حداکثر حداکثر 33٪). این محدودیت ها و تعصب درک شده با فاکتور تأثیر JCR را بررسی می کند .

CiteScore  شبیه به فاکتور تأثیرگذاری JCR است اما 3 سال را شامل می شود و استناد به سرمقاله ها را مستثنی نمی کند .

مقایسه فاکتورهای تأثیر ژورنالها در همه رشته ها بسیار گمراه کننده است زیرا یک ژورنال برتر در حوزه علوم انسانی ممکن است از ضریب تأثیر بسیار پایین تر از یک ژورنال برتر در زمینه علوم و مهندسی برخوردار باشد. SNIP این مشکل را حل می کند زیرا اجازه مقایسه مستقیم ژورنال ها را در رشته ها می دهد . اختلاف قیچی مجلات با توجه به کیفیت از مجلات هستند اما نه رفتار استنادی مختلف بین زمینه های موضوع.

 

بانک اطلاعاتی Scopus: یک بررسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۲
دانلود مقالات علمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی